Publicado el Deja un comentario

El mal ús i abús de les tecnologies i les conseqüències en menors

A l’era digital en què vivim, les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) són part integral de la vida quotidiana. Els dispositius electrònics, les xarxes socials i les aplicacions han esdevingut eines omnipresents que ens permeten comunicar-nos, aprendre i entretenir-nos. Tot i això, el seu ús inadequat i l’abús d’aquestes tecnologies poden tenir greus conseqüències, especialment per als menors.

En les darreres hores hem vist publicada una gran quantitat d’articles en què els experts obren el debat de a quina edat se li ha de donar un telèfon mòbil a un menor, i hi ha pares que, davant d’una sensació d’alarma creixent després de descobrir els possibles danys que poden causar les TIC si no es fan servir correctament, s’han organitzat en grups de WhatsApp i Telegram per acordar el retard de la llegada del primer mòbil.

Un conte titulat «El diari de Lola» de José Antonio Luengo, ens ofereix valuoses recomanacions per als pares i cuidadors en un moment en què la tecnologia juga un paper fonamental a la vida dels nens i nenes. Aquestes recomanacions se centren a fomentar un ús raonable i saludable de les TIC, així com evitar riscos associats a l’accés a continguts inapropiats ia la hiperconnectivitat.

Un dels principals reptes actuals és trobar lequilibri adequat en lús de la tecnologia. Evitar el mal ús de les TIC, que pot portar a l’exposició a continguts inadequats, com ara la violència, el sexe o l’apologia de comportaments perjudicials, és essencial. A més, la hiperconnectivitat, és a dir, l’abús del temps a la xarxa i en dispositius digitals, també és un problema que cal abordar. L’educació dels infants i adolescents en aquests aspectes és essencial per al desenvolupament saludable.

Per aconseguir un ús raonable i saludable de les TIC, és important que els pares en siguin un bon model. Els adults han de servir d’exemple per inculcar una ètica pacífica i responsable a la ciutadania digital. Aquesta educació en ciutadania digital és crucial per formar els menors en lús responsable de la tecnologia.

La ciutadania digital representa la base des de la qual podem analitzar els comportaments problemàtics que s’estan convertint en una mena de malaltia social. Dades i investigacions científiques adverteixen sobre l’addicció a les tecnologies, l’ús abusiu de dispositius i xarxes socials, així com els danys físics i psicològics que això pot causar, com ara la pèrdua d’audició, mals d’esquena, insomni, ansietat i autoestima baixa.

El problema rau en la manca de criteri amb què els adults han abordat l’educació dels infants en aquesta matèria. Els menors tenen accés a un món digital complex i inabordable i, en molts casos, incomprensible per a ells. Per tant, és crucial guiar-los de manera adequada i assenyada.

Hi ha termes com ara phubbing (ignorar algú mentre s’està absort en un dispositiu) o nomofòbia (ansietat per la manca d’accés al telèfon mòbil) que descriuen comportaments problemàtics relacionats amb l’ús de la tecnologia. A més, el «FOMO» (por de perdre’s alguna cosa) és una sensació que afecta moltes persones que comparen la vida amb la dels altres en xarxes socials, cosa que pot portar a l’ansietat i l’enveja.

Per abordar aquest problema de manera integral, és essencial que pares, cuidadors i educadors s’informin, sensibilitzin i es formin en relació amb les TIC. També és important que els centres educatius implementin programes preventius i tutorials per ensenyar als infants i adolescents sobre les conseqüències del mal ús de la tecnologia i les possibilitats positives de la seva utilització correcta.

L’educació en el respecte i la consideració envers els altres és fonamental a l’era digital. Hem de fomentar la solidaritat i el compromís de cuidar i ajudar els qui més ho necessiten. Les xarxes socials i les tecnologies poden ser eines valuoses per assolir aquests objectius si es fan servir de manera adequada.

Des d’Editorial Sentir, hem treballat al «DECÀLEG: L’ABC DEL MÒBIL AMB MENORS. CONTRACTE ENTRE CUIDADOR/A/ES/ES PRIMARIS/ES I MENORS PER FER UN ÚS RESPONSABLE DEL MÒBIL«, un document que actua acord entre els menors i els cuidadors perquè entre tots aconsegueixin fer un ús responsable de la tecnologia i, en especial, dels telèfons mòbils. A més, també et recomanem la lectura del «Manual de psicoteràpia emocional sistèmica» en què s’inclou un capítol dedicat al «Maneig de la tecnologia a la infància i l’adolescència: intervenció familiar«. Al final d’aquest article podreu descarregar el decàleg i les primeres 5 Pàgines del capítol esmentat.

En resum, els darrers estudis publicats ens recorden la importància d’educar els menors en un ús raonable i saludable de les tecnologies, així com de promoure una ciutadania digital ètica i responsable. Abordar aquests desafiaments de manera integral i consensuada és essencial per evitar els efectes negatius del mal ús i l’abús de les TIC en els menors i per construir un entorn digital més segur i saludable per a tothom.

 

Descàrregues

  1. Decàleg: L’ABC del mòbil amb menors. Contracte entre cuidador/es/es primaris i menors per fer un ús responsable del mòbil.
  2. Manual de psicoteràpia emocional sistèmica. Capítol 5: Maneig de la tecnologia a la infància i l’adolescència: intervenció familiar (primeres Pàgines)
Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *